Молода Черкащина: У Черкасах - мінімальний стан прозорості бюджетної політики (дослідження)

КМГО «Молода Черкащина» оприлюднила результати оцінювання планування та регламентування бюджетної політики, стратегічних, соціально-економічних та бюджетних документів м. Черкас за критеріями прозорості, участі та доброчесності. Оцінювання проводились за інноваційною методологією «Індекс прозорості-участі-доброчесності місцевих бюджетів», яка включає загалом 173 критерія і надає можливість комплексно проаналізувати місцеву соціально-економічну і бюджетну політику на всіх її стадіях та відслідкувати впровадження кращих міжнародних та українських практик доброго врядування.

За результатами дослідження, Черкаси отримали 64,5 бали із 173 можливих, що складає 37,3% від загальної кількості балів і зайняв 6 позицію серед 17 українських міст. Це відповідає «мінімальному рівню» забезпечення бюджетної Прозорості, Участі та Доброчесності, і є дещо нижчим за середньозважений показник в 47,4 балів.
Молода Черкащина: У Черкасах - мінімальний стан прозорості бюджетної політики (дослідження)


Загальною тенденцією, яка характерна для м. Черкаси, є практика надання часткової інформації про минулу, поточну та прогнозовану на майбутнє бюджетну політику. Департаменти виконкому Черкаської міської ради по-різному підходять до відповідей на інформаційні запити. Хоча в цілому хочемо відмітити готовність принаймні вести діалог, хоча і доволі в обмеженому форматі.

На наш погляд, така ситуація не забезпечує принципу прозорості та підзвітності органу місцевого самоврядування в цілому, ускладнює незалежний аналіз бюджетної політики зі сторони громади та підриває довіру до бюджетної та фіскальної політики місцевої влади.

В Черкасах забезпечено підвищення показника залученості громади до бюджетного процесу: вперше громадськість отримала можливість взяти участь в громадському обговоренні проекту бюджету, тоді як в минулі роки в ліпшому випадку ми мали змогу подивитися його презентацію під час обговорення на бюджетній комісії та пленарного засідання.

Під час опитування на початку проекту респондентами було відмічено, що громадськість інколи не володіє достатнім рівнем знань в галузі бюджетного процесу. Проте варто зазначити, що останнім часом в Черкасах зросла кількість активістів, які виявляють зацікавленість бюджетною політикою міста і з цією метою беруть участь, а також сприяють організації навчальних тренінгів на цю тематику. Аргумент щодо неспроможності громадськості брати участь в бюджетній політиці вже є неактуальним і не може слугувати виправданням браку інформування зацікавлених осіб про бюджетний процес, оскільки це обмежує можливості участі у підготовці та прийнятті рішень щодо бюджету.

Такий підхід виконавчого комітету потенційно не може сприяти довірі місцевої громади до обґрунтованості та зваженості прийнятих рішень.

За критерієм ПРОЗОРОСТІ Черкаси отримали 37,1%, що відповідає мінімальному рівню.

За критерієм УЧАСТІ Черкаси досягли «обмеженого рівня», забезпечивши виконання 47,5% критеріїв цього розділу.

Рівень ДОБРОЧЕСНОСТІ за результатами дослідження виявився «незадовільним» - 19%.

Молода Черкащина: У Черкасах - мінімальний стан прозорості бюджетної політики (дослідження)



Ми можемо відмітити, що в досліджувальний період (з липня 2015 року до лютого 2016 року) було забезпечено оприлюднення тих документів бюджетної політики, публікація яких є вимогою законодавства.

Проте методологія Індексу ПУД передбачала оцінку бюджетного процесу відповідно до Міжнародних стандартів прозорості та підзвітності бюджетів.
В зв’язку з цим, після отримання попередніх результатів Індексу, ми зверталися до Черкаської міської ради з пропозицією врахувати напрацьовані рекомендації. Ми також заручилися підтримкою депутатів Черкаської міської ради, які підтримали Спільну заяву щодо пріоритетних напрямків реформування сайту ради в 2016 оці з метою надання гарантій доступу громадськості до інформації з питань розробки та реалізації бюджетної політики.

Відповідь була позитивною. У міському бюджеті передбачено 40 тисяч гривень на відповідні потреби.

Проте зазначимо, що зміни відбуваються вкрай повільно.

Мусимо констатувати фактичний стан справ, а саме: мінімальний стан прозорості бюджетної політики, з поступовим і повільним просуванням в сторону поліпшення стану справ.

Відносно високі показники щодо критерію ПРОЗОРІСТЬ були зафіксовані ще в грудні, коли КМГО «Молода Черкащина» оприлюднювала попередні оцінки Індексу. При цьому загальна тенденція збереглася: мінімальний рівень прозорості на етапі планування та затвердження бюджету, який зростає на стадії виконання і досягає суттєвого рівня на етапі звітування.

Молода Черкащина: У Черкасах - мінімальний стан прозорості бюджетної політики (дослідження)


Треба зазначити, що не по всіх показниках Індексу Черкаси мають мінімальні показники.

Молода Черкащина: У Черкасах - мінімальний стан прозорості бюджетної політики (дослідження)
14.06.2016 13:25
Якщо знайшли помилку - повідомте нам, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter