Як кандидати у мери хочуть змінити Черкаси

Як кандидати у мери хочуть змінити Черкаси Передвиборча агітація традиційно заполонила наші вулиці і телеекрани. Але таке різноманіття інформації швидше ускладнює виборцю завдання зробити мудрий вибір, ані ж допомагає. Адже кандидати обіцяють зробити Черкаси ледь не конкурентом Нью-Йорка тут і зараз. Проте далеко не всі їхні обіцянки є реалістичними та такими, що відповідають повноваженням депутатів міської ради чи голови громади.

Щоб спростити завдання мешканцям Черкаської міської громади ми зібрали до купи обіцянки з програм п’яти партій, які за даними соціологів мають шанси для потрапляння до міської ради. Серед них: За майбутнє, Слуга народу, Голос, Європейська солідарність та Батьківщина. Далі ми погрупували їхні ідеї за шістьма найважливішими для місцевого самоврядування питаннями: освіти, охорони здоров’я, доріг, транспорту, житлово комунального господарства та соціальної політики.

Також ми хотіли розповісти вам про програми лідерів перегонів на посаду міського голови: Анатолія Бондаренка (За майбутнє), Віталія Ільченка (Слуга народу) та Віктора Євпака (Голос). Однак вони, на відміну від партій, не зобов’язані подавати програми до ЦВК, а на наше прохання відреагували лише Віталій Ільченко та Віктор Євпак. А щодо Анатолія Бондаренка будемо вважати, що його програми є ідентичною до програм партії За майбутнє, яку він представляє.
Отже, про все по порядку.

Освіта

Останніми роками школярі Черкас є одними з лідерів країни за середнім балом ЗНО серед обласних центрів. Тому підстав говорити про глобальні проблеми в міській освіті немає. Однак, досконалості немає меж. У своїх ідеях у цій сфері партії поділилися від загальних фраз, як у Слуги народу, яка обіцяє містянам забезпечити сучасну освіту, до вельми конкретних.

Батьківщина планує займатись у міській раді оснащенням закладів освіти новітніми технологіями, запровадити політику грантів для школярів та викладачів, підтримувати та розвивати музичні та художні школи. Також серед пріоритетів партії підтримка та оновлення матеріальної бази спортивних шкіл міста і створення креативного середовища на базі бібліотек. Голос має схожі ідеї, оскільки хоче розвивати позашкільну освіту, запровадити міські стипендії для заохочення розвитку талановитих дітей, підвищити автономію шкіл, а разом з тим покращити їхній матеріальний стан.

Європейська солідарність обіцяє збудувати нові школи та забезпечити їх новітнім обладнанням і технологіями, а За майбутнє планує провести капітальні ремонти тих шкіл і садочків, які вже є у місті.

Віктор Євпак хоче на посаді мера покращити матеріальну базу закладів освіти для практичного вивчення точних наук, розвити позашкільну освіту та підтримувати комунальні та приватні секції, гуртки. Планує також облаштувати майданчики, запровадити міські стипендії для талановитих дітей та премії за успішне ЗНО та перемоги в олімпіадах і підвищити автономію шкіл.

Його опонент в боротьбі за крісло міського голови Віталій Ільченко планує забезпечити дітям та молоді якісну освіту, побудувати протягом року дитячий садок на Митниці, покращити інфраструктуру в місцях концентрації гуртожитків навчальних закладів. Обіцяє також збільшити кількість дитсадків із корекційною діяльністю і зробити та запровадити систему підготовки вихователів-дефектологів.

Охорона здоров’я

Черкаси є одним із тих міст країни, яке витрачає на охорону здоров’я значну частку свого бюджету. Проте місцеві мешканці оцінюють якість медицини у громаді посередньо. Тому сфера охорони здоров’я потребує особливої уваги влади. Особливо під час пандемії COVID 19.

Щоб позитивно вплинути на ситуацію, Європейська солідарність хоче забезпечити медичні заклади усім необхідним для якісного надання медичних послуг та територіальну доступність медичної допомоги. Голос планує інвестувати кошти громади в обладнання для черкаських медичних закладів. Посилити управлінську спроможність медичних закладів, а Слуга народу обіцяє забезпечити мешканцям сучасну медицину, але не каже, як саме.

В той же час, Батьківщина планує ввести страхову медицину. Разом з тим партія декларує намір оснастити медичні заклади сучасним обладнанням та новим транспортом, моніторити якість надання медичних послуг, забезпечити лікарні професійними кадрами, підняти престиж лікарської праці, збільшити доплати медикам за рахунок коштів місцевого бюджету та впровадити чітку методику розрахунку вартості медичних послуг.

Кандидат в мери Віталій Ільченко має широкий спектр ідей у сфері охорони здоров’я. Він хоче збудувати Центр екстреної медичної допомоги, створити умови для якісного медичного обслуговування містян, підготовки власних медичних кадрів, а також для розвитку оздоровчо-рекреаційного потенціалу прибережної смуги Черкас.

Віктор Євпак планує інвестувати у обладнання для медичних закладів та рівномірно розподіляти його між усіма закладами міста. Запровадити муніципальні надбавки для медиків, посилити управлінську спроможність медичних закладів, застосовувати конкурсні процедури на керівні посади та організувати навчання для керівників закладів - теж у його намірах.

Дороги

Стан місцевих доріг мешканці оцінюють як посередній. Тому новому скликанню міської ради належить багато працювати аби виправити, здавалось би, вічну проблему з тим, що родючий український чорнозем витісняє асфальт із дороги.

Усі партії, які є претендентами на місця в міській раді, розуміють, що це питання справді гостре, але особливої конкретики у своїх програмах не пропонують. Наприклад, Європейська солідарність обмежується тим, що обіцяє побудувати якісні дороги і тротуари, За майбутнє обіцяє капітальні ремонти вулиць та тротуарів, а Слуга народу хоче за допомогою нових доріг розвивати логістичний потенціал міста.

Батьківщина планує розвинути мережу автошляхів області, реконструювати старі та побудувати нові мости та об'їзні шляхи, а Голос обмежується обіцянкою будувати велосипедні доріжки.

Кандидати в мери в сфері дорожнього господарства були значно конкретнішими за партії. Віктор Євпак каже, що крісло міського голови йому потрібне для того, щоб зробити велосипедні доріжки обов'язковою вимогою до реконструкції вулиць міста. А один з його опонентів Віталій Ільченко хоче збудувати дорогу від вулиці Квіткової до вулиці Хоменка через колишній військовий полігон та зменшити транспортне навантаження в Південно-Західному районі.

Транспорт

Через карантинні обмеження черги на маршрутки в українських містах все більше зростають. Кожен з нас втрачає місяці свого життя в очікуванні громадського транспорту. А навіть коли він нарешті з’являється на зупинці, то їхати у ньому не завжди безпечно чи комфортно.

Питання громадського транспорту у межах громади є саме тим, чим би мала опікуватися місцева влада, тому воно посіло чільне місце у програмах партій.

Європейська солідарність хоче створити для містян комфортну систему транспорту, а Слуга народу – реалізувати логістичний потенціал міста за допомогою розвитку водних шляхів, залізничного та авіасполучення.

Для Батьківщини пріоритетними питаннями є зручні парковки для автотранспорту та запровадження ринкового підходу до формування мережі приватних перевізників. Натомість Голос обіцяє виборцям забезпечити сучасний та комфортний транспорт, а програма партії За майбутнє не містить ніяких пропозицій.

Як і у випадку з дорогами, у кандидатів в мери ідей більше, ніж у партій. Віктор Євпак має намір розробити План сталої міської мобільності та Транспортної моделі міста, впровадити систему електронного квитка, щоб підвищити прозорість у перевезеннях та ціноутворенні. Також він планує збільшити до 2025 року на 25% частку комунального електротранспорту і перетворити місто на замовника транспортної послуги, щоб платити перевізнику за ту відстань, яку проїхав транспортний засіб, а не за пасажирів.

Питання комунального транспорту є актуальним і для Віталія Ільченка. Він планує оновити парк громадського транспорту відповідно до сучасних екологічних вимог та збільшити кількість електротранспорту. У програмі також є плани запустити маршрути річкового транспорту «Черкаси-Благодатне» та «Свидівок-Дахнівка-Черкаси-Червона Слобода», запустити велосипедний маршрут «Річковий порт-Долина Троянд-Соснівка» і запустити потяг «Інтерсіті» між Черкасами та Києвом.

Житлово-комунальне господарство

Чи не найбільшу увагу в програмах партій відведено питанню житлово-комунального господарства. Адже це та сфера, з якою так чи інакше має щоденний контакт кожен із нас. Тим більше, що останніми роками по всій країні активно створюються об’єднання співвласників багатоквартирних будинків, які дають мешканцям змогу самостійно дбати про свій дім. Черкаси є одним із лідерів країни за кількістю ОСББ, однак проблем залишається все одно багато.

Серед пріоритетів діяльності Батьківщини у сфері ЖКГ є інвестування в енерго- та теплозбереження квартир та будинків, реконструкція та модернізація місць загального користування та прибудинкових територій. Обіцяють також встановити модульні системи опалення та модернізувати комунальні електро-, тепло-, водопостачання та водовідведення. В той же час Голос хоче створити сприятливі умови для конкуренції між компаніями, які обслуговують багатоквартирні будинки. На додачу до цього планують налагодити співпрацю з державним Фондом енергоефективності. А, заодно, подбати про питну воду для черкащан, підвищивши якість води з міських мережах та модернізувавши водоочисні споруди.

Європейська солідарність жадає встановити справедливі тарифи на комунальні послуги, щоправда не каже, чи будуть вони більшими, чи меншими, ніж зараз, а також обіцяє надавати якісні комунальні послуги та запровадити спеціальну програму для підтримки ОСББ.

За майбутнє хоче шукати механізми співфінансування поточних і капітальних ремонтів під’їздів, фасадів будинків, сприяти вільному вибору надавачів комунальних та управлінських послуг, поліпшити якість надання комунальних послуг. Серед іншого у планах партії побудувати завод із сортування та переробки твердих побутових відходів. Схоже, що таку ідею проділяє Слуга народу, яка обіцяє вирішити проблему відходів і їхньої переробки.

Кандидати в мери теж не залишились осторонь від проблем із житлово комунальним господарством. Віктор Євпак хоче вплинути на ситуацію створивши ринок управління багатоквартирними будинками. Обіцяє також налагодити співпрацю з Фондом енергоефективності для термомодернізації будинків, підвищити якість води з міських мережах, встановлювати індивідуальні водяні фільтри у будинках за співфінансування з міського бюджету. Цим тема води не вичерпана - кандидат має намір модернізувати водоочисні споруди та побудувати локальні очисні споруди для дощової води.

Інший претендент на посаду керманича міста Віталій Ільченко вважає, що треба, перш за все, ліквідувати корупційну складову під час формування тарифів, щоб могти їх знизити. Також серед його пріоритетів затвердження Генерального плану забудови міста. А на додачу він хоче зобов’язати підрядників утримувати прилеглі території і озеленювати їх після будівництва, реконструювати очисні споруди, ліквідувати 14 стоків бруду до водосховища, побудувати завод сортування і переробки сміття та провести реконструкцію мереж тепло- та водопостачання і водовідведення.

Соціальна політика

Бідність та інші соціальні негаразди призводять до того, що соціальні питання виходять на перший план серед сфер діяльності місцевої влади, а підтримка незахищених прошарків населення є однією з найбільших статей місцевих видатків. Для Черкас є притаманним те, що практично всі кошти соціальної сфери спрямовуються на субсидії за житлово комунальні послуги.

Однак соціальна роль управлінців громади не зводиться до самих субсидій. Тому Слуга народу звертає увагу на потребі забезпечити турботу про вразливі категорії населення через міські цільові соціальні програми, пільги та гарантії. Європейська солідарність хоче створити спеціальні програми соціального захисту пенсіонерів, ветеранів АТО/ООС, чорнобильців. А Голос вважає за потрібне платити муніципальні надбавки медикам. Натомість програми партій За майбутнє і Батьківщина не мають конкретних пропозицій у соціальній сфері.

Віталій Ільченко хоче на посаді мера створити центр фізичної та психологічної реабілітації ветеранів і інвалідів АТО, запровадити «Картку черкасця» для незахищених категорій, котра міститиме пільги для людей старших 70 років, а для учнів, студентів стане буде проїзним квитком, платіжною карткою. Планує також створити умови для вільного пересування містом людей з обмеженими фізичними можливостями. А програма його опонента Віктора Євпака про питання соціального захисту не згадує.

Як бачимо, партії, які претендують на місця у Черкаській міській раді, непогано орієнтуються у проблемах та специфіці міста. Однак, їхні обіцянки не містять чітких алгоритмів виконання та нерідко виглядають декларативно. Щоб зробити раціональний вибір, в день голосування варто співставити обіцянки з тими повноваженнями, які матиме місцева рада чи мер.

Назар Заболотний, аналітик Центру спільних дій
20.10.2020 14:40
Якщо знайшли помилку - повідомте нам, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter