Опора: Черкаські ЗМІ поширюють матеріали з прихованою політичною рекламою потенційних кандидатів у Президенти

Обласні та районні газети на Черкащині продовжують розміщувати матеріали, що мають ознаки прихованої політичної реклами без відповідних маркувань, а також матеріали з ознаками чорного піару. Представники Громадянської мережі ОПОРА проаналізували обласні та районні газети Черкаської області за останній тиждень листопада та грудень 2018 року.

Так, протягом грудня, на відміну від двох попередніх місяців, збільшилася кількість матеріалів про потенційного кандидата у Президенти Сергія Таруту (партія «Основа»). Позиції Тарути та представників його партії, зокрема очільника обласного осередку у Черкаській області Олександра Рибченка, висвітлюють видання «7 днів» та «Черкаський край». До прикладу, це матеріали «Сергій Тарута: Зарплати в Україні повинні відповідати рівню доходів країн Східної Європи», – публікація від 28 листопада у газеті «7 днів» або ж «Черкаська «Основа»: тарифна політика влади – це маніпуляція з електоратом», – матеріал від 28 листопада у газеті «Черкаський край».

Тим часом, публікації про позицію голови Черкаської обласної організації партії «Наш край» Анатолія Нужного щодо питань ціни на газ, децентралізації чи оптимізації шкіл, можна знайти у виданнях «Нова молодь», «Вечірні Черкаси», «Драбівщина» та Смілянські обрії». Зокрема, у всіх цих газетах були матеріали ідентичного змісту без відповідного маркування зі схожими заголовками щодо питання освітньої реформи, наприклад, «Оптимізація шкіл: переваги, політична спекуляція чи турбота про майбутнє дітей?», – матеріал від 28 листопада у виданні «Нова молодь» або «Оптимізація шкіл – невід’ємна частина децентралізації», – публікація від 28 листопада у газеті «Вечірні Черкаси.

Районні та обласні ЗМІ на Черкащині продовжують публікувати матеріали про Вадима Рабіновича та партію «За життя». Найчастіше це заяви політика з його авторської програми на телеканалі «112 Україна»або ж його передруковані дописи з Facebook. До прикладу, серію текстів можна знайти у газеті «Черкаський край»: «Вадим Рабінович: «Ми переплатили 15 мільярдів гривень за електроенергію» – матеріал від 12 грудня, «Опозиційна платформа – За життя» переможе на виборах у раду і врятує країну», – від 5 грудня або «Опозиційна платформа – За життя» стає основною опозиційною силою в країні», – від 28 листопада.

Матеріали про політика та його політичну силу періодично публікують і у виданнях «Понад Тікичем» та Вісник Городищини, наприклад: «Вадим Рабінович: «Через дії влади Україна опинилася у повній залежності від міжнародних дотацій», – матеріал від 15 грудня або «Вадим Рабінович: «Влада продовжує вганяти країну в борги перед МВФ, незважаючи на воєнний стан», – матеріал від 7 грудня. Ще один матеріал – коментар вже Віктора Медведчука (також від партії «За життя») щодо введення військового стану в Україні.

Зазвичай ці тексти публікують у рубриці «Позиція» або «Політика» без позначки «політична реклама». А їхнім автором виступає одна і та ж особа, що є ознакою замовності цих матеріалів.

Місцеві ЗМІ активно висвітлюють і діяльність чинного Президента Петра Порошенка, що також є потенційним кандидатом на майбутніх виборах. З одного боку, ці матеріали хоч і є висвітленням діяльності центральних органів влади та є суспільно значимими, з іншого, тон цих публікацій (які, здебільшого, є або передруківками з інших видань, або за авторства політичних експертів) спрямовані на формування позитивного іміджу голови держави.

Наприклад, це матеріали «Рух України подалі від імперії», – публікація від 28 листопада у газеті «Сім днів» чи «Порошенко здобуває автокефалію для України», – публікація від 5 грудня у газеті «Вечірні Черкаси».

Матеріали про Олега Ляшка та обласний осередок Радикальної партії без позначки «політична реклама» можна побачити у виданнях «Сім днів», «Нова молодь», «Вечірні Черкаси», «Чигиринські вісті», «Шевченків край», «Смілянські обрії», «Маньківські новини» та «Сільські обрії».

Зокрема, серед цих матеріалів, публікація про те, що лідер РПЛ вимагає від уряду дати людям гарантований державою інсулін, з майже ідентичним змістом та однією і тією ж світлиною розміщена у виданнях «Нова молодь», «Вечірні Черкаси» та «Сільські обрії».

Продовжують місцеві ЗМІ оприлюднювати матеріали і про активність черкаського осередку Радикальної партії на чолі з Іваном Полуднем, наприклад, це стаття «Ляшківці чесно виконують свої обіцянки» у виданні Смілянські обрії, про те, що Іван Полудень подарував обігрівач для сільського будинку культури у селі Куцівка (Смілянський район).

Тим часом, протягом аналізованого періоду збільшилася кількість матеріалів з ознаками чорного піару проти лідерки ВО «Батьківщина» Юлії Тимошенко.

До прикладу, це публікації від 12 грудня «Політика з присмаком газу: зворотна сторона Тимошенко» у газеті «Сім днів» та «Саакашвілі: українці втомилися від Тимошенко, бо вона не месія» у газеті «Вечірні Черкаси».

Інший матеріал «Юлія Тимошенко – дорівнює Володимир Путін» з ідентичним змістом був опублікований у кількох виданнях.

З іншого боку, у місцевій пресі можна побачити і публікації, що створюють позитивний імідж лідерки ВО «Батьківщина», як, наприклад, матеріал «Тимошенко має комплексну програму змін країни», що був опублікований у виданнях «Вісник Городищини», «Сім днів» і «Надросся».

Ще один критичний матеріал, але вже проти лідера партії «Громадянська позиція» Анатолія Гриценка «Полковник, який пересидів на дачі» можна знайти у виданні «Вечірні Черкаси» від 5 грудня.

Окрім цього, у черкаських медіа можна побачити матеріали про позицію Валентина Наливайченка щодо агресії РФ в Азовському морі чи розроблений ним проект «Угода про деокупацію» на заміну Будапештському меморандуму.

Ще один матеріал «Корупція в час воєнного стану – мародерство», який, до слова, єдиний з аналізованих матеріалів, що містив позначку «політична реклама» опублікований про потенційного кандидата Андрія Садового.

За словами координатора спостереження за виборами Громадянської мережі ОПОРА у Черкаській області Захара Колісніченка, такі матеріали не підпадають під дію Закону України «Про вибори Президента України» як агітаційні, адже офіційно виборча кампанія ще не почалась.

«Але наявність публікацій, що формують позитивне або негативне враження від потенційних кандидатів, може вплинути на рівність представлення. А те, що такі матеріали не мають помітки про рекламу, використовують однакові формулювання та були опубліковані приблизно однаково – наводить на думку, що мова не лише про питання етики у передвиборчому дискурсі, а ще й питання етичності «джинси» в журналістських матеріалах», – наголосив він.
27.12.2018 12:55
Якщо знайшли помилку - повідомте нам, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter