Опора: Про підсумки спостереження за ЗНО у червні 2013 року

Опора: Про підсумки спостереження за ЗНО у червні 2013 року Про підсумки спостереження за зовнішнім незалежним оцінюванням повідомили сьогодні на прес-конференції представники ГО «Опора».
Громадянська мережа ОПОРА впродовж червня 2013 р. проводила незалежне спостереження за процедурами ЗНО, аби мати змогу об’єктивно оцінити процес перевірки знань. Адже лише результати комплексного спостереження дають можливість робити висновки про ефективність існуючої системи моніторингу якості освіти, її прозорість, рівність та справедливість по відношенню до різних категорій учасників.
Громадянська мережа ОПОРА відзначає якісний рівень організації зовнішнього незалежного оцінювання на місцях. В першу чергу, слід зазначити, що під час усіх іспитів тестові завдання залишалися засекреченими для вступників до початку роботи над ними у аудиторіях. Це дає підстави говорити про відсутність витоку інформації до моменту тестувань. Окрім цього, зі своїми обов’язками справився і персонал на пунктах тестування - помилки та порушення, які все ж таки зафіксували громадські спостерігачі, загалом не впливатимуть на визначення результатів оцінювання знань учасників
Предметом спостереження стало дотримання процедур стандартизованого тестування як персоналом пунктів тестування:
- перевірка документів під час пропуску учасників в пункт тестування та аудиторію,
- розпакування/запакування контейнера з тестовими матеріалами,
- реагування на порушення обов’язків абітурієнтами,
- дотримання процедури застосування метало детекторів під час оголошення технологічної перерви тощо),
так і його учасниками:
- наявність необхідних документів для участі у ЗНО,
- відсутність додаткових предметів, технічних засобів під час роботи над тестом,
- дотримання норм, що забороняють списувати, консультуватися, складати тест за іншого учасника ЗНО
Цьогоріч представники Громадянської мережі ОПОРА спостерігали в Черкаській області за проведенням ЗНО з семи предметів: хімія, українська мова та література (дві сесії), іноземні мови, математика (дві сесії), географія, історія України (дві сесії) та біологія. Усього за дотриманням процедур ЗНО з хімії слідкували 3 особи, з української мови та літератури – 11 осіб, з іноземних мов – 3, з математики – 10, географії – 3, історії України – 8, біології - 5. Громадське спостереження у Черкаській області охоплювало 3 міста: Черкаси, Смілу й Золотоношу.
У Черкаській області спостерігачі ОПОРИ працювали на 42 пунктах тестування у трьох містах області.

Пошук пунктів тестування учасниками ЗНО

Значною проблемою для абітурієнтів став пошук ПТ, який знаходився у Черкаському державному технологічному університеті. Університет має декілька корпусів, які знаходяться фактично за різними адресами. У запрошені зазначено юридичну адресу (за яким розташований головний перший корпус) і номер корпусу, де саме знаходиться ПТ. Проте не всі абітурієнти знали, скільки цих корпусів і де вони розташовані. Пошук ПТ зайняв більше часу й емоцій. Варто зауважити, що розташовані на першому корпусі вказівники до ПТ не врятували ситуацію.
Окрім цього, на сайті регіонального ЦОЯО не було помічено і зазначено адреси ПТ, які задіяні були в цьому році вперше. Наприклад, Черкаський художньо-технічний коледж, Державний навчальний заклад «Черкаський професійний будівельний ліцей».

Застосування металошукачів

На ПТ другий рік поспіль застосовують металошукачі. Минулого року їх застосовували лише на вході, а цього року – ще й у аудиторіях та в коридорах.
Цього року було введено новий вид перевірки під час написання тестів. Так під час тестування в аудиторіях оголошували «технологічну перерву» і всіх учасників тестування перевіряли металошукачами на наявність електронних пристроїв. Таку практику застосовували не постійно і не у всіх ПТ. На всіх без винятків пунктах така техніка була застосована під час тестувань з хімії, іноземних мов та географії.
Громадянська мережа ОПОРА наголошує на необхідності забезпечити уніфікований підхід до контролю за дотриманням процедур ЗНО його учасниками в частині, що стосується використання металошукачів.
Застосування металошукачі дало значний ефект і, наприклад, під час написання тестів із української мови та літератури відповідно інформації оприлюдненої Українським центром оцінювання якості освіти, 125 абітурієнтів завчасно припинили роботу у зв’язку із виявленням фактів порушень порядку проведення зовнішнього незалежного оцінювання.Причому наявність мобільних телефонів у абітурієнтів фіксували як під час технологічної перерви з допомогою металошукачів, так і без застосування цих пристроїв.
Застосування металошукачів було не однаковим у різних ПТ, що створювало нерівні умови для абітурієнтів. Так, у одних ПТ їх застосовували при вході завжди й прискіпливо, а на інших не використовували взагалі.
Наприклад, у Черкаській гімназії №9 імені О.М.Луценка під час проставлення відміток у сертифікатах про проходження ЗНО у одного із учасників тестування було виявлено мобільний телефон. Телефон було знайдено за допомогою металошукача. Цього учасника було вилучено із аудиторії і заборонено продовжувати роботу над тестом.
Усього за весь період тестування в Україні, за оперативними даними Українського центру оцінювання якості освіти, роботу над тестами у зв’язку із виявленням фактів порушень завчасно припинили 519 осіб.

Проблеми із документами абітурієнтів

Абітурієнти вже традиційно (це відбувається кожного року) забували документи необхідні для ідентифікації особи. Учасники тестування іноді забувають запрошення та паспорт. В окремих випадках абітурієнтам чи їх батькам вдавалось встигнути привезти необхідні документи до початку тестування і вони були допущені до складання ЗНО.
Наприклад, абітурієнт прийшов на ПТ із закордонним паспортом, оскільки внутрішній переробляли. Після дзвінка в УЦОЯО абітурієнта пропустили на ПТ і зробили відповідні записи в супровідних документах (Черкаська філія ПВНЗ «Європейський університет»).
У м. Золотоноша на одному із ПТ була ситуація коли учасниця тестування прийшла із свідоцтвом про народження (за яким й була зареєстрована на тестування), батьків змусили їхати за паспортом, хоча учасниця мала право писати тестизі свідоцтвом. Батьки ледь встигли підвезти паспорт, а учасниця перед складанням тестів пережила стрес через працівників ПТ.

Неналежне виконання обов’язків персоналом ПТ

1. В аудиторії № 1 абітурієнт, який сидів за столом № 5, протягом 30 хв. повертався до сусідки, яка за ним, намагаючись піддивитися відповіді. Інструктор взагалі не реагувала на це, а старший інструктор лише раз зробила зауваження, а на далі не звертала увагу. Хлопець постійно повертався і заважав дівчині за ним. Це було зазначено спостерігачем у протоколі (Державний навчальний заклад «Черкаський професійний будівельний ліцей»).
2. У ПТ абітурієнт повертався із туалету й у нього в коридорі випали шпаргалки (Кооперативний економіко-правовий коледж) його видалили із ПТ і заборонили продовжувати роботу над тестом.
3. Охоронець спробував декілька секунд говорити по телефону. Проте після зауваження зупинився і вже не намагався це повторити (ВНЗ «Східноєвропейський університет економіки і менеджменту» (у формі товариства з обмеженою відповідальністю)).

Здоров’я учасників тестування

Цього року турбує стан здоров’я абітурієнтів, адже багато з них погано себе почували на ПТ під час написання тестів і були змушені звертатись до медичних працівників.
27.06.2013 17:35
Якщо знайшли помилку - повідомте нам, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter