Черкаський «Азот» будує свій газопровід для безпечного постачання газу

Черкаський «Азот» будує свій газопровід для безпечного постачання газу Система газопроводів «Черкасигазу» застаріла та перебуває в критичному стані, а її подальша експлуатація може бути небезпечною для мешканців Черкас. В «Азоті» заявляють, що новий проект – критично необхідний не тільки для самого підприємства, але й для безпеки міста.

Найбільший інвестиційний проєкт області

Черкаський «Азот» розпочав будівництво нового газопроводу, який з’єднає підприємство з магістральним газопроводом. Це найбільший інвестиційний проєкт в області. Новий газогін забезпечить надійне та безперебійне постачання на підприємство газу – основної сировини для виробництва мінеральних добрив. Про це йдеться у заяві пресслужби підприємства, опублікованій на офіційному сайті «Азоту».

Хіміки називають таке будівництво вимушеним. Трубопроводам «Черкасигазу», по яким газ надходить на завод сьогодні, у 2021 році виповнюється 56 років. Це майже вдвічі перевищує передбачений для таких мереж строк служби. Істотних робіт по заміні труб та модернізації обладнання на трубопроводі, на жаль, не проводилось. Зношеність трубопроводів «Черкасигазу» досягла такого критичного рівня, коли доставка газу на «Азот» перестала відповідати мінімальним вимогам з безпеки.

Власне тому «Азот» і вирішив інвестувати кошти в будівництво нового сучасного газопроводу. Проєкт оцінюється в 125 млн грн капітальних інвестицій.

«Чинні нормативи та правила техніки безпеки передбачають заміну більшості труб газопроводу через 30 років експлуатації. Зношеність труб та амортизація основних фондів безпосередньо впливає на ефективність транспортування газу, обсяг технологічних витрат, та, як наслідок, на кінцевий тариф газу для споживачів», – йдеться в повідомленні пресслужби Азоту.

Національний масштаб

За своїм розмахом новий проєкт виходить далеко за межі регіонального. «По своїй суті, це проєкт національного масштабу», – каже очільник «Азоту» Віталій Скляров. Черкаський Азот залишається гравцем №1 на українському ринку азотних добрив і виготовляє понад чверть (!) усіх азотних добрив в країні. Від стабільної діяльності підприємства залежить весь аграрний сектор України. А ще – доходи понад трьох тисяч людей, які працюють на заводі. Будівництво нового газопроводу для «Азоту» – питання його надійної та безперебійної роботи.

«Діяльність Азоту напряму залежить від надійного постачання газу, який є сировиною для виробництва мінеральних добрив. Великі аварії на газопроводі можуть обернутися зупинкою роботи «Азоту». Це стане катастрофою не тільки для АПК, а й для всієї країни. Умовно кажучи, «Азот» – це наша продовольча безпека. Будуючи новий газопровід, вони роблять своє виробництво більш надійним», – коментує експерт з ринку мінеральних добрив Михайло Санніцький.

Самі черкащани від реалізації цього проекту тільки виграють. Новий газопровід має знизити навантаження на існуючу застарілу систему газопроводів АТ «Черкасигаз», яке сьогодні досягає 12 атмосфер. Відповідно, ризики неполадок та навіть аварій на газопроводі «Черкасигазу» істотно зменшаться. Таким чином користування газом для черкащан стане безпечніше.

Легенди «Черкасигазу» про тарифи
Черкаський «Азот» будує свій газопровід для безпечного постачання газу

Проте ідея будівництва нового газопроводу сподобалась не всім. «Черкасигаз», який досі залишається єдиним постачальником газу у місті, висловися різко проти реалізації нового проекту. Для газовиків новий газопровід – це втрата повної монополії на постачання газу в області та, відповідно – втрата частини прибутків.

Для дискредитації та блокування нового проєкту у медіа розгорнута повномасштабна інформаційна кампанія. Дійшло до того, що декілька місцевих депутатів лякають місто майбутнім підвищенням цін на газ через будівництво нового газопроводу на «Азоті». Вони ж заявляють, що будівництво начебто незаконне.

У відповідь на ці звинувачення «Азот» поширив серед черкаських медіа офіційну заяву. На хімзаводі запевняють, що нове будівництво не має відношення до формування тарифів для населення на транспортування газу і, відповідно, не може вплинути на їх підвищення.

«Тарифи на постачання газу регулюються державою, встановлюються виключно НКРЕП і залежать насамперед від ефективності діяльності самого «Черкасигазу», − прокоментували в пресслужбі «Азоту».

Щодо законності самого будівництва, ми звернулись до мерії Черкас. Відповідь – будівництво нового газопроводу відбувається у відповідності з законом та при повному дотриманні всіх екологічних норм.

«Дозвіл отримала підрядна організація ПАТ «Спеціалізоване монтажне управління №24», яка будує цей газопровід на підприємстві «Азот». Дозвіл є офіційно в системі й з ним можна ознайомитися. Тому претензій у нас ні до «Азоту», ні до ПАТ «Спеціалізоване монтажне управління №24» не може бути, адже усе відбувається законно, − прокоментував Віктор Беззубенко, заступник мера Черкас.
Хто лякає черкащан?

Логічне запитання: хто й чому поширює чутки щодо нового проекту та дискредитує будівництво нового трубопроводу?

«Це звичайна замовна медійна кампанія, робота так званих «чорних» піарників. Ми бачимо, що проти нашого «Азоту» розміщуються платні матеріали на телебаченні та на місцевих сайтах. Ми, звісно, здогадуємося, хто замовник. Варіантів не дуже багато. Але я впевнений, що правда переможе. Бізнес відстроїть свої інтереси, а черкащанам ми розкажемо правду», – каже Олег Арестархов, керівник з корпоративних комунікацій Group DF. (Прим. Ред. «Черкаський «Азот» входить до азотного холдингу Group DF).

Декілька черкаських місцевих політиків почали використовувати тему газопроводу в своїх технологіях – коли на страху людей, депутати або кандидати в депутати просто намагаються підняти свій політичний рейтинг.

«Одні брешуть за гроші, інші - щоб зібрати голоси на вибори. У черкаських політиків дві теми для брехні – екологічна безпека або підняття тарифів. На інше в них фантазії просто не вистачає. Вони продовжують робити політичний рейтинг на страху», – каже політичний експерт Сергій Кудзьо.

Ймовірним головним ініціатором та замовником кампанії проти будівництва нового газопроводу називають «Черкасигаз». Їхні мотиви більш ніж очевидні: зберегти свої надприбутки. Згідно з даними аудиторського звіту, у 2020 році АТ «Черкасигаз» отримав прибуток в розмірі 270, 05 млн грн, а чистий дохід від реалізації продукції – 2,06 млрд гривень.

Вдумайтеся в ці цифри. Понад два мільярди! Чи можливо за рахунок цих надприбутків зменшити тарифи для черкащан? Чи можливо спрямувати кошти на ремонт та модернізацію трубопроводу, а не на інформаційну кампанію з дискредитації будівництва нового газопроводу? «Черкасигаз» відмовились відповідати на ці запитання та надавати коментарі нашому виданню.

Техногенні ризики

Фактична бездіяльність менеджменту «Черкасигаз» в питанні модернізації чинної газорозподільної мережі в принципі ставить під сумнів надійність забезпечення газом не тільки Азоту, але й всіх черкащан. Труби настільки зношені, що ризики аварій в системі газопроводів «Черкасигаз» ростуть з кожним днем. І саме це є реальною загрозою для жителів міста.

«Так, на жаль, труби в облгазі ніхто особливо не міняє. Тільки косметика та латання дір. Всі гроші вимиваються з підприємства. Це може мати дуже погані наслідки. Згадайте вибухи на газопроводах у різних містах. Розумієте, це питання людських життів», – нагадує співробітник «Черкасигазу».

Дотримання правил експлуатації труб та їхня підтримка у належному стані – питання безпеки міста Черкаси та його мешканців. Враховуючи стан наявного газопроводу, будь-які порушення правил експлуатації труб можуть обернутися техногенною катастрофою у регіоні.

Микола Панчук
01.07.2021 12:35
Якщо знайшли помилку - повідомте нам, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter