Плата за лояльність

Плата за лояльність21 листопада в Черкаській міськраді зробили чергову добру справу: на офіційному порталі ЧМР опубліковані бюджетні програми, під які виділяються гроші платників податків міста. Серед оприлюднених документів звертаємо увагу на «Програму взаємодії органів місцевого самоврядування зі ЗМІ шляхом висвітлення діяльності та розміщення соціальної реклами на 2020-2024 роки».

Понад 95 % програми – зайві слова. Тому пропускаємо канцеляризми типу «відповідно до…шляхом висвітлення діяльності…контроль за виконанням…результативні показники програми».

Викладаємо все максимально просто: починаючи з 2020 року Черкаська міськрада сформувала пул з місцевих телекомпаній, паперових та Інтернет-видань, яким з бюджету Черкас за висвітлення діяльності міської ради (читай – за лояльність до чиновників ЧМР) щомісяця платять з бюджету.

2020 року на цю благородну мету чиновники виділили 1 млн. 12 тис. грн., 2021-го – 1 млн. 663 тис. грн., 2022-го - 1 млн. 771 тис. грн., 2023-го – 1 млн. 844 тис. грн.

На наступний 2024 рік на виконання програми «…взаємодії органів місцевого самоврядування зі ЗМІ…» заплановано виділити 1 млн. 941 тис. грн.
Перелік ЗМІ на бюджетному утриманні з року в рік змінюється. Хтось випадає, хтось додається, хтось закривається або змінює назву. Трапляються періоди, коли фінансування призупиняється на кілька місяців.

У програмі згадуються ТРК ОДТРК «Рось», ТРК «ВІККА», «Антена» та «Експо – ТВ», інтернет – видання «Прочерк», «Вичерпно», «Про все», «Дзвін», «Інфоміст», «Центр Черкаських Медіа», газети «Вечірні Черкаси», «Нова доба», «Черкаський край», «7 Днів».

Варто бути об’єктивним. Особливо після 24.02.2022 важливість фінансової підтримки роботи ЗМІ з боку міської ради Черкас не можна недооцінити. Можливість заробітку в ЗМІ після нападу Росії зменшилася радикально.

Однак по суті грошима платників податків міста Черкаси виконавчий комітет вдів на носи місцевих ЗМІ рожеві окуляри. Звісно, ніяких таємних угод «Молотова-Ріббентропа» міськрада не підписує. Однак щомісячне надходження грошей на редакційні рахунки автоматично призводить до самоцензури у роботі редакцій, які займаються «висвітленням роботи міської ради».

Загалом схема проста, як гиря. Її в Черкасах успішно застосовують всюди, де тільки можна.

Непідконтрольний депутат міськради? На тобі хлібну посаду в якомусь комунальному підприємстві.

Потенційно «бодливе» ЗМІ? Пропонуємо взаємовигідну співпрацю!

Тому спочатку створюємо фінансовий важіль впливу, а потім…А потім нічого й робити не слід, бо українці – нарід тямущий.

Коли регулярно бачиш, скільки отримують з міської казни ті чи інші персони (не лише працівники ЗМІ), стає зрозумілою кожна кома в їхніх дописах у соцмережах. Переконати людину, якій «крапнуло» від 50-ти до 100 тис. грн. «за створення позитивного іміджу», в тому, що там, де з’являється носій цього іміджу, там завжди пахне сірою – неможливо.

…Минулого літа раптово завершився мій ТВ-проект на місцевій телекомпанії. До участі в черговій програмі запросив двох журналістів, які брали участь в підготовці розслідування про побудову туристичного комплексу одним з керівників Черкас.

Після доби роздумів мені передали, що «кастінг» гості не пройшли. Мерія зараз – чи не єдиний регулярний фінансовий партнер. Хто ж плюватиме в криницю, з якої п’є воду?

Тому або забезпечена лояльність, або ж шукай інші джерела доходів в умовах, коли всіх – багато, а всього – не дуже.

Найголовніше, що лояльність до певних чиновників формується не за кошти цих чиновників, а за податки жителів Черкас.

Олександр Арабач
22.11.2023 15:25
Якщо знайшли помилку - повідомте нам, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter